Liza au Lait

12 april 2006

Kek truitje?


De nieuwe Knitty is uit! Altijd weer een spannend moment. Zit er wat bij? De vorige keer was ik een beetje teleurgesteld. Deze keer niet! Mooie patronen waarvan er meer dan één op mijn wensenlijstje komt. Reid zou prachtig zijn voor H. op haar verjaardag. Die over twee weken is, ben bang dat het voor volgend jaar wordt. Jamesey intrigeert me. Is dit nou die onsterfelijk hippe trui waar ik al een tijdje naar op zoek ben of kan ik manlief net zo goed gelijk een juten tuinbroek aansmeren?


Verder een artikel over hoe je mouwen aan buik- en rugpanden maakt. Komt op een goed moment voor mij. Voor het eerst heb ik een trui voor mezelf gebreid. Hij is bijna af, hoera! Maar dan... Het zou me niet verbazen als mijn uitstellitis aangaande het breien van deze trui iets te maken heeft met het feit dat je geen losse panden kunt dragen zonder last te krijgen van de tocht. En om deze psychologische beschouwing nog wat verder door te trekken, durf ik ook nog wel te beweren dat mijn voorliefde voor het breien van sokken hier enigszins op terug te voeren is. Er valt wat te overwinnen.

In Knitty ook een artikel over wol verven in de vaatwasser. Dat lijkt me wel wat. In het voorbeeld wordt ruwe wol geverfd maar met garen moet dat ook lukken. Mmmm, waar vond ik nou laatst een leuk setje zuurpigmenten om mee te beginnen?


6 Comments:

At 13/4/06 09:53, Anonymous Anoniem said...

Wol verven in de vaatwasser? Hoe ziet je vaatwasser er na afloop uit?

 
At 13/4/06 21:47, Blogger Unknown said...

Dat verven in de vaatwasser lijkt me ook wel wat(hoewel je volgens mij jezelf en de omgeving geheel in moet pakken in folie om hier vlekkeloos uit te komen, alleen de vaatwasser loopt bij deze methode weinig gevaar...)Maar, vraagje, die verf: waar denk jij aan en hoe (waar) kun je daar aan komen? Lukt het met simpele paasei-verf?

 
At 13/4/06 23:15, Blogger Liza au Lait said...

Froukje, ik heb eerder wol in de pan geverfd met KoolAid en andere voedselkleurstoffen. De verf heeft zuur nodig om op wol te kunnen fixeren. Zonder fixatiemiddel voor niet-dierlijke materialen zoals het katoen van je kleding geeft dat geen blijvende vlekken. Met paaseiverf lijkt het me ook wel mogelijk, als je de tabletten weet op te lossen in heel weinig water. Verder heb ik vandaag nog een tip gekregen over Jaquard van Zijdelings voor wol verven. Ga ik nog uitproberen!

 
At 14/4/06 12:47, Blogger Unknown said...

Reid is ook mijn favoriet, en heb zelfs al mooie katoen gevonden (in mijn eigen voorraad) om het te maken.

 
At 14/4/06 13:55, Anonymous Anoniem said...

heeee! nu mogen wij (niet-blogger-mensen) ook meekleppen! tnx luv, ben ik blij mee.

 
At 16/4/06 16:06, Blogger Unknown said...

Liza, bedankt voor de extra toelichting bij het verven! Tot nog toe doe ik alles met tinnetjes Dylon, en ik wil gewoon verder experimenteren...Je hebt me weer een stukje verder op weg geholpen!

 

Een reactie posten

<< Home